Skip to main content

HÄR MÖTS LIKASINNADE

När Porsche Center Malmö byggdes för åtta år sedan gjordes det under en total- entreprenad. När man för ett halvår sedan bytte ut hela säkerhetssystemet valde man en likasinnad partner, med högsta kvalitet och servicenivå – Läns Alarm

DRÖMBIL FÖR MÅNGA

Porsche Center Malmö är det hittills enda Porschecentret söder om Göteborg och Kalmar. Här samlas ett ansenligt stort antal människor varje dag, även mitt på dagen en vardag, för att tråna efter någon av alla skönheter som står parkerade i bilhallen. – Man kommer hit för att man är nyfiken på Porsche som bilmärke, och oss som bilfirma. Eller om man har ett genuint intresse av Porsche, som är en drömbil för många. Porsche ligger högt på drömbilsskalan, men det är samtidigt fler och fler som har Porsche som bruksbil. En bruksbil för entusiaster, kan man säga. Porsches core business är ju 911:an, som är ryggraden i märket. Men 911-förarna ska ju ha en bruksbil också, säger Gustav Lundh, VD för Porsche Center Malmö.

HÄMTAD PÅ BB MED EN 911

Det är inte en slump att Gustav hamnat på just den posten, snarare en underdrift. Porsche har blivit Gustavs livsuppgift. Han säljer Porsche, kör Porsche – både på bana och väg – samt undervisar i hur man kör Porsche. – Min pappa körde och hämtade mig och min mamma på BB med en 911. Han var en stor Porscheentusiast och jag är själv en Porsche-nörd. Men jag är inte ensam, det är många som har en entusiasm för Porsche sen dom var yngre, säger Gustav och utvecklar: – Det är ett livsmål för många. Visst, det finns andra märken som Ferrari, Lamborghini, Maserati och så vidare – men Porsche har en högre social acceptans, och är kanske också till viss del ett mer nåbart mål, tror Gustav.

BILLIGAST INTE BÄST

Porsche Center Malmö hette ursprungligen Porsche Center Syd och startades i Helsingborg 2004. Fem år senare flyttade centret till Malmö. – Vi beställde bygget (i Malmö) som totalentreprenad. Säkerhetslösningarna som ingick där var säkert billiga – de var absolut inte bäst. Vi har därför nu, sedan ett halvår tillbaka ungefär, bytt ut det gamla systemet mot en helhetslösning från Läns Alarm. Säkerhetslösningen inkluderar passagesystem, områdeslarm, kameraövervakning och brandlarm, berättar Gustav.

OBSERVER DIRECT GÖR SKILLNAD

I lösningen från Läns Alarm ingår bland annat Observer Direct, vilket lyfts fram av Gustav som den enskilt största förändringen. Observer Direct är kameraövervakning som visar händelser i realtid och som kan larma direkt. Företag som valt att uppgradera till Observer Direct ser en markant förbättring i antalet lösta fall – både när det handlar om att stoppa ett pågående brott och att i efterhand utreda vad som hänt. I många fall har långvariga problem med stölder och inbrott upphört helt. Under 2015 skedde mer än 200 gripanden på drygt 300 utryckningar.

David är sjukt serviceminded. Sånt är viktigt för oss!

”MYCKET SMIDIG KONTAKT”

Samarbetet med Läns Alarm har fungerat bra för Porsche Center Malmö enligt Gustav Lundh. – Super! Det har varit mycket smidigt att ha kontakt med dem. Det enda vi stött på är injustering av kamerorna, så är det alltid, men där har min kontaktperson David varit duktig. Han har svarat direkt när jag hört av mig och är sjukt serviceminded. Sånt är viktigt för oss! – En annan grej är att vi fått bra hjälp med försäkringsfrågor av Läns Alarm. När vi köper larm vet vi ju lika lite om försäkringsfrågor som våra kunder gör när de köper en bil. Läns Alarm har verkligen fått upp ögonen hos oss vad gäller de bitarna och varit ett ovärderligt stöd vad gäller klassificering av brand- och larmklasser. Det var verkligen ”oj!”. Vi har aldrig tidigare haft besiktning av våra system – vilket nu sker årligen. Läns Alarms service är ett oerhört stort mervärde.

Förtroendet, relationen, bemötandet. Vi vill bli omhändertagna, precis som våra kunder som kommer hit och vill prata om Porsche. Det känner vi verkligen att vi får nu, men helt saknade tidigare.

ÅTER TILL HELSINGBORG

Stort fokus för Gustav och Porsche Center Malmö ligger nu på att åter etablera sig i Helsingborg, bredvid Hornbach vid Väla södra, närmare bestämt. Porsche Center Helsingborg blir det tionde Porsche-centret i Sverige. Förberedelserna för byggnationen är i full gång. Hur det kommer att se ut är helt klart sedan länge. – Porsche håller strikt på sin corporate identity. Byggnaderna byggs med förutbestämda materialval – det är till och med så att det är förutbestämt vilka möbler som ska finnas inuti dem, berättar Gustav.

UPPFYLLER FRAMTIDA KRAV

Porsche Center Helsingborg blir en utökning jämfört med Malmö och kommer kunna erbjuda skadeverkstad, däckverkstad och en bilhall i två plan. Anläggningen kommer att bli ungefär dubbelt så stor som den i Malmö. – Ett rätt extremt projekt, summerar Gustav och utvecklar tankarna kring etableringen i Helsingborg och långsiktigheten i satsningen: – Vi kommer vara det enda centret i Sverige som uppnår de högt ställda krav som finns när Porsche lanserar Mission E runt 2019-2020, som är en ren elbil. Porsche Center Helsingborg handlar om att kunna möta den efterfrågan som finns om fem år. Sen är Helsingborg en stark företagsstad och det är viktigt för oss att ha närvaro där, berättar Gustav och ringar in Skåne, Halland och Småland som upptagningsområde för centret.

Men hur grymma designer som än kommer presenteras på framtida modeller så är frågan hur fansen tar emot en ren elbil med avsaknaden av det bullrande motorljud som hör sportbilar till. – Det är en befogad fråga. Jag ställde den faktiskt själv till Wolfgang Porsche (styrelseordförande för Porsche och sonson till grundaren Ferdinand Porsche). Hans svar var att ”elmotorer låter olika”, utan att gå in på detalj. Porsches elbilar kommer ha ett Porschesound. Inte ett bensinmotorsound, men ett Porschesound, säger Gustav avslutningsvis.
Ett Porsche-sound? Det låter bra.

Porsches elbilar kommer ha ett Porsche-sound. Inte ett bensinmotorsound, men ett Porsche-sound.